Tyggerefleks og mundmotorik

7. december 2009

Alder:
8 mdr.

Tyggerefleks og mundmotorik

Hej Helen,

Jeg skrev for nogle uger siden om putteproblemer og afbrudt nattesøvn, samt lidt vanskeligheder med at få vores datter på nu næsten 8 måneder til at spise. Det er dog blevet en smule bedre med søvnen, og efter vi gik ned på 2 lure, sover hun oftere lidt længere end de sædvanlige 45 min. (hun skal dog engang imellem have hjælp midtvejs til at falde i søvn igen).

Ang. maden, så er hun faktisk blevet bedre til også at spise grøntsags/kartoffelmos, så det er jo dejligt at kunne variere maden lidt mere.

Du foreslog dog, at jeg skulle give hende rugbrødsbjælker at tygge på. Jeg har forsøgt at lave dem, men de blev lidt mærkelige, så jeg må prøve igen med et anden slags rugbrød. Vi har også prøvet at give hende appelsinbåde, blomme og et stykke agurk, som du også foreslog, og det kan hun godt lide at sidde med. Hun leger dog mere med det, nulrer det med fingrene osv, end hun egentlig spiser/sutter på det, men det med at føle på maden, lærer hun vel også af.

Vi prøvede så at give hende et lille stykke bondebrød med smør, for at se, hvad hun sagde til det. Men det var ikke nogen succes, for hun nulrede det i stykker, og puttede et mindre stykke i munden og sank det helt! Hvilken naturligvis betød, at det satte sig fast, og vi måtte have hende op og banke i ryggen. Det varer lidt før vi gør det igen... Jeg tænker, om der ikke vil ske det samme med rugbrødsbjælkerne?

Det skal siges, at hun har 6 tænder, så hun kan sagtens bide mange ting over, og hvis hun ikke kan finde ud af at tygge det, så gør det jo galt.... Hun laver stadig opkastlyde, når fx. mosen eller havregrøden er for klumpet.

Hvad pokker gør vi? Kan man træne hendes ...

Annonce

... mundmotorik, så hun lærer at tygge? Er det fordi hun bare ikke er parat endnu, og kommer det af sig selv, hos nogle børn måske bare senere end andre? Synes det er lidt fortvivlende, for på et tidspunkt, skal hun jo have noget andet end bare grød og mos.... Der er jo ret langt fra det hun får nu til at hun kan få "familiens mad", selv i en lidt mere findelt udgave.

Og et sidste spørgsmål: Hvor meget væske/vand skal de egentlig have til maden? Hun får ikke sødmælk pt. da hun stadig døjer med forstoppelse. Jeg ammer hende tidligt morgen, middag før lur og aften før putning samt (af og til også v. 22-24-tiden, hvor hun indimellem vågner - det er dog ikke så ofte mere).

Pt. ammer jeg hende stadig om formiddagen før luren og samt om eftermiddagen efter luren, mest pga. forstoppelsen (som du foreslog), og det er jo tanken, at disse to amninger efterhånden skal skæres væk. Jeg vil dog gerne have lidt mere gang i hendes mave først. Jeg føler ikke at amningerne gør hendes appetit mindre i øjeblikket, hvor hun spiser pænt ved måltiderne (ikke 2-3 dl, men mindst ½ dl) og nogle gange også lidt ved mellemmåltider. Tit gider hun heller ikke blive ammet særlig meget ved "mellemamningerne", men jeg vil jo gerne give hende muligheden, så længe maven driller.

Og endelig: Når jeg skærer så meget ned på amningerne, at hun kun får måske 2-3 (i løbet af de næste par måneder, før hun skal i institition), er det så overhovedet nok modermælk? Jeg synes flaskemødre får at vide, at deres børn skal have ret meget, så jeg tænker, at 2-3 amninger i døgnet da næppe svarer til det, flaskebørnene får?

På forhånd tak for hjælpen endnu engang.

Med venlig hilsen
Elisabeth

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor